20 let zgodbe o uspehu |3. del – V iskanju prave oblike
Iskanje prave oblike s projektom Colorado
Z odločitvijo za razvoj premium SUV-vozila smo se znašli pred precejšnjim izzivom. Zasnovati je bilo potrebno športni avtomobil, ki bo tipičen Porsche, hkrati pa se bo lahko kosal z najboljšimi terenci na svetu. Inženirji in oblikovalci so zavihali rokave in se lotili zahtevnega dela.
Prvič v zgodovini tovarne Porsche se je zgodilo, da smo namesto načrta za dvovratnega športnika potrebovali osnutek za SUV. Načrtovanje terenca je že v načelu v popolnem nasprotju z zasnovo športnega vozila: velik avtomobil z visoko streho, štirimi vrati, prostorom za pet oseb in vso njihovo prtljago. Poleg tega je Cayenne potreboval tudi precej večjo oddaljenost od tal, saj smo želeli med najboljše tudi pri terenskih vožnjah.
Projektu Cayenne smo skladno z našimi cilji in pričakovanji nadeli interno ime Enduro (E), ta izraz pa sicer označuje dolge vzdržljivostne dirke. Tako smo Cayennove generacije poimenovali s kodnimi oznakami E1, E2 in E3.
»Seveda ni bilo lahko izraziti identiteto blagovne znamke Porsche z avtomobilom, ki nima prav nič skupnega s prejšnjimi modeli našega podjetja,« je po končanem projektu dejal Lagaay. Samo za zasnovo žarometov je oblikovalec potreboval celo leto. Ni šlo le za vgradnjo kratkih in dolgih luči ter funkcije za osvetljevanje zavojev, ampak je bilo treba ohraniti jasne linije Cayennove karoserije. Nismo se namreč hoteli odreči identiteti znamke.
Še danes lahko vsak ljubitelj na sprednjem delu Cayenna E1 na prvi pogled prepozna obraz modela 911 iz generacije 996. Ta vizualni vtis smo dosegli s tako imenovano topografijo sprednjega dela. Najvišji točki blatnikov, v katere so integrirani žarometi, sta dvignjeni nad pokrov motorja.
To je prepoznaven oblikovalski zaščitni znak devetstoenajstice. Pri Cayennu z velikim motorjem V8 pod pokrovom je bila takšna dizajnerska rešitev precej večji izziv.
Cayenne je postal del blagovne znamke
Druga oblikovalska značilnost v slogu modela 911 je zoženje pokrova motorja proti sprednjemu delu avtomobila. Oblikovalci so takšno rešitev želeli uporabiti tudi pri Cayennu, vendar so sprva naleteli na nasprotovanje inženirjev, ki so zagovarjali kvadratno obliko.
Na koncu je prevladala želja oblikovalcev, a so skupaj z inženirji poiskali optimalne rešitve – ena takšnih je bila na primer namestitev zračnega filtra.
Leta 2004 je Harma Lagaaya na mestu glavnega oblikovalca nasledil Michael Mauer. Tudi on je bil zadovoljen, da je bil Porsche pripravljen vložiti toliko sredstev v projekt Colorado. »Cayenne je razrešil temeljno vprašanje znamke Porsche. Postavili smo ga ob bok devetstoenajstici in Boxsterju ter s tem blagovno znamko Porsche izpopolnili in dodatno okrepili. Oblikovanje pa je avtomobilu, ki je s svojo velikostjo daleč od športnega vozila, dalo identiteto, ki presega ime znamke Porsche.«
To se še danes kaže v značilnih širokih bokih na zadku modela E1, oblikovalski značilnosti, pri kateri je pomembno vlogo odigral sam Ferdinand Alexander Porsche. Tudi ohranitev gladkih površin karoserije in opustitev tradicionalnih odprtin hladilnika med žarometi sta del tega.
Te klasične oblikovalske značilnosti znamke so zmanjšale pomen razmeroma velikih odprtin za dovod zraka. Lastniki dotedanjih Porschejevih športnikov so bili zračnih odprtin na odbijačih že vajeni, le da so pri teh avtomobilih skrbele za hlajenje zavor.
Največji oblikovalski izziv so bila vrata
Mauer kot najtežji oblikovalski izziv opisuje stranski profil avtomobila. Cayenna smo razvili skupaj z modelom Volkswagen Touareg, zato so vetrobranska stekla in vsa štiri vrata obeh SUV-ov enaka. »Zlahka podcenjujemo, kako zasnova vrat vpliva na stranski profil avtomobila.
Za zadnjimi vrati imamo morda še en meter dolžine, spredaj pa le nekoliko več, zato je manevrskega prostora za specifične oblikovalske rešitve zelo malo,« pravi Mauer, ki je prvič delal pri SUV-u generacije E1 v času njegove prenove leta 2007.
»Z modelom E1 II smo avtomobilu dodali nekaj več ostrine in oblikovalske definicije,« se spominja. Vendar smo se še vedno ukvarjali z vprašanjem vrat in s težavo pri oblikovanju zadnjega dela v »fastback« slogu, pri katerem se linija strehe športnih avtomobilov spusti proti zadku.
Takšno linijo pri Porscheju imenujemo »flyline«. Toda če vrat ne moremo spremeniti, da bi streha lahko padala, imamo na zadku le malo prostora za zasnovo takšne linije, ki bi jo opazovalec prepoznal kot značilno lastnost. Možnosti, ki ostajata za rešitev tega izziva, sta bolj poševna oblika zadnjih fiksnih stranskih oken in dodajanje spojlerja za podaljšanje strešne linije.
Kompromisi v notranjosti
Cayenne se je z oblikovalskega vidika elegantno vključil v Porschejevo modelno paleto tistega časa. Na zasnovo notranjosti modela E1 pa je močno vplival Volkswagen. »V notranjosti težko zanikamo sorodstvo z modelom Touareg,« pravi Markus Auerbach, vodja Porschejevega oddelka notranjega oblikovanja.
Porsche je na primer popustil pri zasnovi merilnikov na armaturni plošči. Medtem ko pet merilnikov še zmeraj obdajajo obroči, pa se je iz tipične sredinske pozicije moral umakniti merilnik vrtljajev. Ta je kot pri pobratenem Touaregu na levi strani.
Če bi želeli, da so vsi merilniki na tipičnih mestih, bi morali armaturno ploščo na novo razviti, kar je bila za prvo generacijo Cayenna nenačrtovana naložba. Vendar pa smo lahko v notranjost vključili številne svoje elemente, kot so trikraki volan, ročaji na sredinski konzoli, ki poudarjajo odlične terenske zmogljivosti, in ključavnica za vžig motorja, ki je tradicionalno ostala na levi strani volana.
Si želiš med prvimi zvedeti novice o vozilih Porsche in ponudbah Porsche Centra Ljubljana? Prijavi se na naše e-novice.
Prišlo je do napake.
Vaša prijava na e-novičnik je bila uspešna!
Naša spletna stran za namen izboljšave delovanja uporablja nasljednje vrste piškotkov (podroben opis namena uporabe in obdobja hrambe je na voljo tukaj)