20 let zgodbe o uspehu|5. del – SUV je postal pravi Porsche
Recept za uspeh, ki je do danes ostal nespremenjen
Do poznih devetdesetih let se je ideja o športnem terencu za Porsche zdela popolnoma nemogoča. Pred dvajsetimi leti pa se je zgodil preobrat in Porschejevo legendo smo prenesli v povsem nov tržni segment. Recept za uspeh Cayenna se vse do danes ni spremenil.
Terenski avtomobil? Do poznih devetdesetih let se je takšna ideja za Porsche zdela popolnoma nemogoča. »Skoraj nihče si ni mogel predstavljati, da bo naša znamka svojo paleto vozil razširila na SUV-segment,« se spominja Klaus-Gerhard Wolpert, prvi podpredsednik za modelsko linijo Cayenna. A se je pred dvajsetimi leti zgodilo točno to in uspeh ni izostal. Porschejevo legendo smo prenesli v povsem nov tržni segment. Samozavesten terenec, luksuzen potovalnik in izjemno emocionalen športni avtomobil hkrati – recept za uspeh modela Cayenne, ki se vse do danes ni spremenil.
Z jasno podjetniško vizijo, najvišjimi standardi kakovosti in s skrbno pozornostjo, usmerjeno na detajle, smo se konec devetdesetih let lotili projekta s kodnim imenom Colorado. Da bi inženirji tudi v SUV-segmentu izpolnili stroge zmogljivostne standarde znamke, so za model Cayenne razvili povsem nov motor V8, ki je moral blesteti z močjo in navorom. V Cayennu S je 4,5-litrski osemvaljnik razvil moč 250 kilovatov (340 konjskih moči) in 420 njutonmetrov navora. Cayenne Turbo je z enako prostornino motorja dosegel še bolj impresivno moč 331 kilovatov (450 konjskih moči) in 620 njutonmetrov navora. Rezultat? Zmogljivosti na ravni športnih avtomobilov. S šibkejšo različico se je bilo mogoče zapeljati vse do hitrosti 242 kilometrov na uro, z močnejšo pa že do neverjetnih 266 kilometrov na uro. Posebnost štiriventilskih motorjev je bila tako imenovana tehnologija VarioCam, ki je variabilno krmiljenje ventilov omogočala s 25-stopinjsko nastavljivostjo odmične gredi. Druga večja prednost je bil mazalni sistem s suhim karterjem, s katerim je bilo odlično mazanje komponent motorja zagotovljeno tudi med močnimi pospeševanji, hitrimi zavoji in vožnjo po zahtevnejšem terenu.
Osemvaljni motor je bil že v osnovi načrtovan za ekstremne obremenitve. O vrhunski kakovosti priča dejstvo, da je posodobljen motor z enako zasnovo leta 2006 v modelu Cayenne Turbo S razvijal že krepko čez 500 konjskih moči. S tem je postal drugi najmočnejši cestni Porsche, takoj za superšportno Carrero GT.
Najmočnejši: Cayenne Turbo S s 521 konjskimi močmi
Kljub izjemni zmogljivosti je najmočnejši Cayenne svojo moč navzven pokazal le diskretno – izdajal ga je samo napis na zadku. Osemvaljnik je v modelu Turbo S postregel z veličastno močjo 383 kilovatov (521 konjskih moči), njegov največji navor pa je s 720 njutonmetri kar za sto enot presegal tistega v modelu Turbo.
Tako je Cayenne Turbo S v segmentu SUV postavil nova merila vozne dinamike. Kljub teži 2355 kilogramov je avtomobil hitrost sto kilometrov na uro dosegel v 5,2 sekunde, kar je skoraj pol sekunde hitreje od modela Turbo, merilnik hitrosti pa se je ustavil šele pri 270 kilometrih na uro.
K znatnemu povečanju moči sta pripomogla predvsem spremenjena hladilnika polnilnega zraka. Stisnjen zrak sta hladila še učinkoviteje, saj sta bila v celoti izdelana iz aluminija in za 13 milimetrov večja. To je omogočilo, da se je polnilni tlak povečal za 0,2 bara in je tako ob največji obremenitvi motorja dosegel 1,9 bara.
O inženirski daljnovidnosti priča dejstvo, da so bili tudi zavore in podvozje zasnovani za ogromen potencial Cayenna Turbo S. Celoten avtomobil je bil razvit za maksimalno športnost. Vodja proizvodne linije Wolpert je k projektu prispeval svoje bogate izkušnje z nadzornimi sistemi. Močno si je prizadeval za njihovo uporabo pri vzmetenju in štirikolesnem pogonu. Tako je na novo razvit sistem Porsche Traction Management (PTM) izboljšal oprijem vseh modelov Cayenne. V običajnih okoliščinah je moč med prednjo in zadnjo os porazdeljeval v razmerju 38 : 62, po potrebi pa je lahko s pomočjo večploščne sklopke zagotavljal vsa razmerja med 100 : 0 in 0 : 100. Daleč od asfaltiranih cest so se lahko vozniki Cayenna zanesli na menjalnik z reduktorjem, popolna zapora sredinskega diferenciala pa je preprečevala vrtenje koles v prazno, tudi če so ta za kratek čas izgubila stik s podlago.
Odlična športnost – na cesti in zunaj nje
Ob PTM je tudi sistem za uravnavanje blaženja PASM pripomogel k izvrstni zmogljivosti na cesti in terenu. Porsche Active Suspension Management je bil prvič uporabljen tudi v Cayennu, v modelu Cayenne Turbo S pa je bil skupaj z zračnim vzmetenjem na voljo serijsko. Sistem nenehno uravnava moč blaženja in pri svojih izračunih upošteva tako stanje cestišča kot način voznikove vožnje. Zračno vzmetenje je izboljšalo tudi terensko vožnjo. Že z običajnim vzmetenjem je bila oddaljenost od tal impresivna, to je 21,7 centimetra, z zračnim vzmetenjem pa se je lahko Cayenne dvignil na višino 27,3 centimetra.
V Cayenna Turbo S smo vgradili največji serijski zavorni sistem doslej. Premer sprednjih kolutov je bil 380 milimetrov, zadnjih pa 358 milimetrov. Za primerjavo, Cayenne Turbo je imel na sprednji osi nameščene 350-, zadaj pa 330-milimetrske kolute. Tudi zavorne čeljusti so bile večje, kar je zahtevalo uporabo najmanj 19-palčnih platišč. Cayenne Turbo S je bil serijsko opremljen z 20-palčnimi platišči, nanje pa so bile nameščene pnevmatike velikosti 275/40. Te so bile izdelane posebej za model Cayenne, homologirane pa so bile za največjo hitrost 300 kilometrov na uro.
Vstopni model, dizel in pogled v prihodnost
Med letoma 2002 in 2007 smo predstavili štiri različice prve generacije Cayenna. Poleg modelov Cayenne S, Cayenne Turbo in Cayenne Turbo S je bil na voljo tudi osnovni Cayenne, ki ni nosil dodatne oznake. Ta osnovni model je imel motor V6, razvit v partnerskem sodelovanju z Volkswagnom. 3,2-litrski atmosferski agregat je dosegel moč 184 kilovatov (250 konjskih moči) in največji navor 310 njutonmetrov. Po posodobitvi modela leta 2007 smo moči uveljavljenih motorjev povečali. Najmočnejši model je bil Cayenne Turbo S s 404 kilovati (550 konjskimi močmi), pridružila pa sta se mu Cayenne GTS z 298 kilovati (405 konjskimi močmi) in Cayenne Diesel s 176 kilovati (240 konjskimi močmi). S popolnoma funkcionalno študijo Cayenne Hybrid pa smo si že takrat dovolili vpogled v delno elektrificirano prihodnost.
Med letoma 2002 in 2010 je bila prva generacija Cayenna na voljo s šestimi različicami motorjev in osmimi linijami opreme. Skupno je iz tovarne zapeljalo 276.652 vozil, pri čemer je bil Cayenne S z 38,9-odstotnim deležem najbolj prodajan. Turbo S je z le 5455 prodanimi primerki ostal ekskluziven športnik. Tudi danes izbran član Cayennove družine postavlja zmogljivostna merila v SUV-segmentu. Porsche Cayenne Turbo GT s 471 kilovati (640 konjskimi močmi) je legitimni naslednik prvega modela Cayenne Turbo S. Je superšportnik v pravem pomenu besede, ki ga odlikujeta maksimalna zmogljivost in vodljivost.
Si želiš med prvimi zvedeti novice o vozilih Porsche in ponudbah Porsche Centra Ljubljana? Prijavi se na naše e-novice.
Prišlo je do napake.
Vaša prijava na e-novičnik je bila uspešna!
Naša spletna stran za namen izboljšave delovanja uporablja nasljednje vrste piškotkov (podroben opis namena uporabe in obdobja hrambe je na voljo tukaj)